NEGRINO Fabio

Altri recapiti:

Tel. Laboratorio Paletnologia 010-209-9712

Cell. 347-5349133

Fabio Negrino ha conseguito il dottorato di ricerca in archeologia preistorica presso l’Università La Sapienza di Roma. Si è laureato in lettere classiche e specializzato in archeologia, nonché ottenuto una borsa post-doc, presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Pisa. Si è occupato di differenti aspetti della ricerca preistorica e protostorica, dal Paleolitico inferiore all’età dei metalli, approfondendo sia le problematiche più prettamente culturali sia quelle di carattere ambientale. Ha partecipato a numerosi scavi archeologici in Italia e all’estero.

È attualmente impegnato in due progetti: il primo relativo all’estinzione dei neandertaliani e all’origine e diffusione dell’uomo anatomicamente moderno (scavi al Riparo Bombrini e all’Arma Veirana, in Liguria), il secondo invece allo studio del popolamento dell’Appennino ligure-emiliano durante la preistoria, con particolare attenzione all’estrazione e allo sfruttamento delle materie prime silicee (scavo di Ronco del Gatto, in Emilia Romagna).

ATTIVITÀ SCIENTIFICA

Direzione di scavi archeologici:

• Arma Veirana (Erli, Savona, Italy), Paleolitico medio e superiore;  in collaborazione con Stefano Benazzi (Università di Bologna), Jamie Hodgkins (University of Denver, Colorado), Christopher Miller (University Tübingen), Caley Orr (University of Denver, Colorado), Marco Peresani (Università di Ferrara), Julien Riel Salvatore (Université de Montréal) e David Strait (Washington University in St. Louis).
  • Riparo Bombrini (Ventimiglia, Imperia, Italy), Paleolitico medio e superiore;  in collaborazione con Julien Riel Salvatore (Université de Montréal).
  • Ronco del Gatto (Bardi, Parma), Paleolitico medio e superiore, età del Rame.

Partecipazione a progetti finanziati sulla base di bandi competitivi:

2017-2020 – Co-direttore del progetto “High-resolution investigation of the Middle-Upper Paleolithic Transition at Riparo Bombrini, Italy”, insieme a Julien Riel-Salvatore (Université de Montréal). Social Sciences and Humanities Research Council grant (SSHRC – Canada).

2017-2022 – Partner del progetto “The earliest migration of Homo sapiens in Southern Europe: understanding the biocultural processes that define our uniqueness”. ERC Consolidator grant (European Research Council C. grant): Stefano Benazzi (Università di Bologna) e collaboratori.

2016-20121 – Partner del progetto “The ‘Hidden Foods’ project: new research into the role of plant foods in Palaeolithic and Mesolithic societies of South-east Europe and Italy”.  ERC Strarting Grant (European Research Council S. grant): Emanuela Cristiani (Università di Roma “La Sapienza”) e collaboratori.

Appartenenza a comitati editoriali di riviste:

Quaderni di Archeologia – Genova (Università di Genova)

Ligures (Istituto Internazionale di Studi Liguri, Bordighera)

Fabio Negrino is Senior Lecturer in the Dipartimento di Antichità, Filosofia e Storia of the University of Genoa. His field of research is focused both on Italian Middle-Upper Palaeolithic, with special attention on Neandertal-AMH Transition, and on Neolithic-Copper age lithics. He conducts fieldwork in Italy, being the director of the excavation at the Palaeolithic-Copper age site of Ronco del Gatto and co-director at Riparo Bombrini and Arma Veirana. He also conducted fieldwork in Oman and in Pakistan. He has published different papers about the Italian and Asian Palaeolithic, paying attention to the lithic production systems, and about Neolithic and Copper Age sites. He received his PhD in Rome from the University La Sapienza and was a postdoctoral research at the University of Pisa.

SCIENTIFIC RESPONSIBILITIES

Direction of archaeological excavations:

• Arma Veirana (Erli, Savona, Italy), Middle and Upper Palaeolithic;  in collaboration with Stefano Benazzi (Università di Bologna), Jamie Hodgkins (University of Denver, Colorado), Christopher Miller (University Tübingen), Caley Orr (University of Denver, Colorado), Marco Peresani (Università di Ferrara), Julien Riel Salvatore (Université de Montréal) and David Strait (Washington University in St. Louis).
  • Riparo Bombrini (Ventimiglia, Imperia, Italy), Middle and Upper Palaeolithic; in collaboration with Julien Riel Salvatore (Université de Montréal).
  • Ronco del Gatto (Bardi, Parma), Middle and Upper Palaeolithic, Copper age.

Scientific responsibilities in international financed projects:

2017-2020 – Social Sciences and Humanities Research Council grant (SSHRC – Canada), “High-resolution investigation of the Middle-Upper Paleolithic Transition at Riparo Bombrini, Italy”.   In collaboration with Julien Riel-Salvatore (University of Montréal).

2017-2022 – ERC Consolidator Grant (European Research Council C. Grant), “The earliest migration of Homo sapiens in Southern Europe: understanding the biocultural processes that define our uniqueness”: Stefano Benazzi (Università di Bologna) and other collaborators.

2016-2021 – ERC Strarting Grant (European Research Council S. Grant), “The ‘Hidden Foods’ project: new research into the role of plant foods in Palaeolithic and Mesolithic societies of South-east Europe and Italy”: Emanuela Cristiani (Università di Roma “La Sapienza”) and other collaborators.

Participating in scientific review committees:

• Rivista di Scienze Preistoriche (Istituto Italiano di Preistoria e Protostoria, Firenze)
  • Quaderni di Archeologia – Genova (Università di Genova)
  • Ligures (Istituto Internazionale di Studi Liguri, Bordighera, Imperia)

Ricerca 'NEGRINO Fabio' in IRIS (link esterno)